Voor zorginstellingen is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de regels en risico’s met betrekking tot schijnzelfstandigheid. Op 1 januari 2025 is er aangekondigd dat er gehandhaafd gaat worden op de wet DBA. Echter is er best wat onduidelijkheid over de wet DBA en daarom is het wetsvoorstel VBAR ontstaan. Deze wet zou mogelijk de wet DBA gaan vervangen. In deze blog lichten we daarom de inhoud en de belangrijkste aspecten van het wetsvoorstel VBAR toe, zodat je als zorginstelling goed bent voorbereid op de veranderingen.
Effectief omgaan met het wetsvoorstel VBAR als zorginstelling
Wat is het wetsvoorstel VBAR?
Het wetsvoorstel VBAR wordt gezien als opvolger van de wet DBA en heeft als doel om beter te kunnen handhaven op schijnzelfstandigheid. Vanaf 2025 zal de Belastingdienst gaan handhaven op de wet DBA. Omdat hier nog onduidelijkheden over bestaan, is het wetsvoorstel VBAR in het leven geroepen.
Werknemersindicatie en zelfstandige-indicaties
De regel ‘werken in dienst van’ wordt uitgelegd met twee belangrijke onderdelen. Het ene onderdeel geeft aan dat iemand werknemer is (W), terwijl het andere onderdeel redenen bevat die laten zien dat iemand juist als zelfstandige werkt (Z).
Werknemersindicatie (W): Indicaties dat iemand werkt als werknemer
- De werkzaamheden hebben een structureel karakter binnen de organisatie en worden zij-aan-zij verricht met werknemers die dezelfde werkzaamheden verrichten.
- De zorginstelling is bevoegd om instructies te geven over de werkwijze en werkzaamheden van de werkende. Daarnaast kan de zorginstelling de werkzaamheden controleren en ingrijpen wanneer nodig.
Zelfstandige-indicaties (Z): Indicaties dat iemand als zelfstandige werkt
- De financiële risico’s liggen bij de werkende en de opdracht is van korte duur of betreft een beperkt aantal uur per week.
- Tijdens de werkzaamheden is de werkende zelf verantwoordelijk om de juiste materialen of werkgereedschappen mee te nemen.
- Werkende beschikt over specifieke kennis of vaardigheden die de zorginstelling niet in huis heeft.
Als de W- en Z-indicaties in balans zijn, wordt er naar de OP-indicaties gekeken om te bepalen of je als zelfstandige gezien kan worden. OP-indicaties (ondernemerschap van de persoon): Indicaties die laten zien dat iemand als ondernemer werkt.
De toetsing
De toetsing is een methode die wordt gebruikt om de arbeidsrelaties te beoordelen.
Stap 1: Is er sprake van werken: werkinhoudelijke en organisatorische aansturing?
- Ja: Misschien sprake van een arbeidsovereenkomst (zie stap 2)
- Nee: geen sprake van een arbeidsovereenkomst
Stap 2: Wegen van werken en contra-indicaties zelfstandige. Waar ligt het zwaartepunt?
- W: arbeidsovereenkomst
- Z: zelfstandige
- Allebei evenveel? Ondernemerschap van Persoon
Wat betekent dit voor jou als zorginstelling?
In de zorgsector bevinden veel indicatoren van de wet DBA (W) en de zelfstandigheidscriteria (Z) zich in een grijs gebied. Het is vaak lastig om aan bepaalde criteria te voldoen, simpelweg omdat dit binnen de zorg niet altijd mogelijk is. Indicatoren zoals het bepalen van je eigen werktijden, het aanschaffen van eigen materialen en het volledig zelf kiezen van je werkregio zijn binnen de zorgsector moeilijk te realiseren. Dit komt doordat de zorg vaak werkt met vaste schema’s, gestandaardiseerde materialen en geografische beperkingen vanwege de vraag naar zorg op specifieke locaties.
“Heb je twijfels over het inzetten van zzp’ers? Bij Zorg Gericht bieden we ook andere oplossingen, zoals recruitment en detachering. Zo kunnen wij naadloos aansluiten op de personeelsbehoeften van jouw zorginstelling.”
Zzp’ers blijven inzetten
Wil je zzp’ers blijven inzetten voor jouw zorginstelling? Dan zijn er een aantal elementen waar je met deze nieuwe wet en regelgeving wel rekening mee kan houden:
- Houd rekening met het uurtarief die je als zorginstelling voor zzp’ers hanteert. Als het – uurtarief lager is dan €33,- wordt er automatisch aangenomen dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst in plaats van een zelfstandig ondernemerschap. De werkgever moet dan aantonen dat dit niet het geval is.
- Bepaal voor jouw zzp’ers of sprake is van werkinhoudelijke of organisatorische aansturing en hoe deze zich verhouden tot het werken voor eigen rekening en risico van de opdrachtnemer.
- Stuur een duidelijke periode van wanneer tot wanneer de zzp’er komt. Zorg ervoor dat dit een korte periode is en niet een werkweek van 40 uur is.
- Houd personeelsactiviteiten exclusief voor personeel. Hoewel het wellicht voelt als buitensluiten, kan het uitnodigen van een zzp’er voor een personeelsuitje wijzen op een verkapt dienstverband.
- Zorg dat de zzp’er de eigen bedrijfskleding aanschaft, zodat je onderscheid ziet tussen eigen personeel en de zzp’er.
- Zorg ervoor dat de zzp niet naar buiten treedt met jou logo.
- Ga geen voorgangsfunctioneringsgesprekken houden met een zzp’er die je ook met je personeel voert.
- Laat een zzp’er zelf trainingen/cursussen buiten de organisatie volgen en zorg ervoor dat ze deze zelf op orde houden.
- Zet geen concurrentiebeding in de overeenkomst met de zzp’er.
- Maak een duidelijke omschrijving waarom je de expertise van een zzp’er nodig hebt.
- Maak afspraken over vrije vervanging van de opdrachtnemer (indien juiste diploma’s en papieren in orde zijn).
Zorg Gericht
De nieuwe wetgeving kan veel vragen oproepen. Bij Zorg Gericht staan we klaar om je te helpen met de recente ontwikkelingen rondom verschillende wetgevingen en hoe deze van invloed zullen zijn op jouw organisatie. We bieden meerdere opties die je verder kunnen helpen, zoals onze recruitment- en detacheringdienstverlening. We plannen graag een afspraak met je in om de mogelijkheden te bespreken.
Wil je meer informatie?
Teamleider Recruitment & Planning