Wij zijn van mening dat het uitvoeren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) een waardevolle tool is om meer inzichten te krijgen in wat er speelt binnen jouw zorgorganisatie. Het correct uitvoeren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) is essentieel om te begrijpen wat de behoeften en opvattingen zijn van de zorgmedewerkers. Een verkeerde aanpak van het onderzoek zou kunnen leiden tot onbetrouwbare resultaten en verkeerde conclusies.

Wij kijken graag met jou mee naar de uitvoering van het medewerkertevredenheidsonderzoek (MTO). We plannen het onderzoek zorgvuldig, we maken gebruik van gevalideerde meetintsrumenten, we waarborgen de representativiteit en de responsratio en tot slot adviseren wij je over verbetermogelijkheden.

“De sleutel tot succes voor jouw zorgorganisatie ligt verscholen in de tevredenheid van jouw medewerkers. Met een MTO open jij die deur naar een bloeiende, betrokken en succesvolle zorgorganisatie en krijg jij de juiste inzichten om de bedrijfsgroei te continueren.”

Marloes Schouten, HR Consultant

Waarom zou je het medewerkerstevredenheidsonderzoek uitbesteden?

  • Objectiviteit en vertrouwelijkheid; wij zijn een extern bureau waardoor zorgmedewerkers zich mogelijk meer op hun gemak voelen om open en eerlijke antwoorden te geven. Dit zorgt voor meer betrouwbare gegevens;
  • Ervaring en kennis; met onze kennis en ervaring worden relevante vragen en onderwerpen opgesteld en wordt de juiste methodiek toegepast;
  • Onafhankelijke analyse; de resultaten kunnen op een uiterst objectieve wijze door ons geanalyseerd worden. De resultaten kunnen vergeleken worden met gegevens van andere zorgorganisaties en zo worden waardevolle inzichten gegeven over verbeterpunten en best practices;
  • Verbeterplannen; het uitvoeren van het medewerkerstevredenheidsonderzoek is stap 1. Stap 2 is het inzoomen op verbeterplannen. Wij kunnen, naast het presenteren van de resultaten, ook meedenken en aanbevelingen doen in de verbeterplannen die de tevredenheid bevorderen;
  • Timemanagement: het uitbesteden van het onderzoek is ook een tijdbesparende keuze, omdat wij jou volledig ontzorgen gedurende het onderzoek.

3 belangrijke pijlers voor het medewerkerstevredenheidsonderzoek.

  • Anonimiteit: ruimte voor open en eerlijk je mening geven, stimulans voor hoge respons, uitsluiten van sociaal wenselijke antwoorden;
  • Benchmark: stelt jou in staat om prestaties te vergelijken met andere zorgorganisaties en jouw resultaten in perspectief te zien;
  • Respons: hoge respons is belangrijk om een representatieve resultaten te verkrijgen, lage respons kan een vertekend beeld geven. Open communicatie en betrokkenheid naar zorgmedewerkers is hierin belangrijk.

Voordelen van het uitvoeren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek?

  • Verhoging van de interne betrokkenheid doordat zorgmedewerkers een (anonieme) stem krijgen;
  • Inzicht in wat speelt op de werkvloer;
  • Preventief verbeteringen door kunnen voeren zodat zorgmedewerkers behouden blijven, verminderen van uitstroom;
  • Lager verzuim door het in kunnen spelen op pijnpunten;
  • Data voor communicatie richting de arbeidsmarkt, bijdrage employer branding;
  • Levert gegevens en feiten op die gebruikt kunnen worden om prioriteiten te stellen, strategieën te ontwikkelen en maatregelen te nemen die gericht zijn op het verbeteren van de medewerkerstevredenheid.

Wat levert het mij op?

Na het ophalen van waardevolle informatie door het uitvoeren van een Medewerkerstevredenheidsonderzoek kunnen er vervolgstappen gemaakt worden. Met de informatie uit het onderzoek kunnen er gericht verbeteringen aangebracht worden binnen de zorgorganisatie.

Hoewel het medewerkerstevredenheidsonderzoek laat zien waar de zorgmedewerkers juist tevreden over zijn, zijn wij van mening dat het uitvoeren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek onlosmakelijk verbonden is met het opstellen van een actie-/verbeterplan. De punten waar jouw zorgorganisatie goed op scoort wil je natuurlijk ook onderhouden. Deze punten kun je namelijk inzetten voor bijvoorbeeld employer branding! Aan de verbeterpunten kan een verbeterplan gekoppeld worden om de tevredenheid naar een hoger level te tillen.

Hoe ziet het medewerkerstevredenheidsonderzoek eruit?

  • 1. Voor het onderzoek; we horen graag welke doelen jij wil bereiken. Gezamenlijk kijken we naar de juiste thema’s en vragen, adviseren wij over de beste communicatie aanpak en maken we een planning voor het onderzoek;
  • 2. Tijdens het onderzoek; wij staan met het projectteam klaar om je volledige ondersteuning te bieden en ervoor te zorgen dat het onderzoek vlekkeloos verloopt. Wij verzorgen de communicatie, hebben inzicht in de respons en bewaken de voortgang van het onderzoek;
  • 3. Na het onderzoek; aan het einde van het onderzoek maken wij de balans voor je op. We analyseren de resultaten van het onderzoek, we specificeren de belangrijkste uitkomsten en presenteren actiepunten en aanbevelingen;
  • 4. Eindproduct; afhankelijk van jouw wens bepalen we het uiteindelijke eindproduct. Dit kan een rapportage zijn, waarin wij de belangrijkste resultaten presenteren, actiepunten adviseren en aanbevelingen doen.

Vervolgonderzoek

Na afloop van het onderzoek wordt op basis van de resultaten een actie-/verbeterplan opgesteld. Samen met de zorgmedewerkers gaan jullie aan de slag met de concrete actie-/verbeterpunten. Het is vervolgens belangrijk om continu te blijven meten wat de effecten zijn van de inspanningen ten aanzien van die actie-/verbeterpunten. Het is daarom aan te bevelen om na 6 maanden een vervolgonderzoek te doen. Zodoende behoud je op basis van waardevolle data zicht op de doorontwikkeling van jouw zorgorganisatie.

Neem contact met ons op

Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. We komen graag bij je langs om alle mogelijkheden te bespreken.

Zorg Gericht – Weet Wat Werkt.